TamaraRoffel.reismee.nl

De stage weken.

Hallo lieve mensen,

Allereerst sorry voor dit late berichtje, deze twee weken zijn voorbij gevlogen.
We zijn nu echt begonnen na als het plannen met het stage lopen, we zijn bij allemaal verschillende instellingen,bedrijven en scholen geweest. Ook hebben we verschillende activiteiten mogen organiseren voor verschillende groepen kinderen.

In de eerste week ben ik vooral bezig geweest met het organiseren van kamp, en hebben we verschillende afspraken gehad op de basisschool. Op deze school mag alles en kan alles, we mogen van alles organiseren en bedenken en het is goed. Tot integenstelling van andere scholen waarbij je hooguit tien minuten mag hebben om een voorlichting te geven. Of mag je helemaal niet komen omdat ze moeten leren zelfs in de weekenden! Woensdag ben ik op bezoek geweet bij een blinden en doven school. We kwamen daar aan rijden en direct allemaal kindertjes zwaaien en de speciale afrikaanse handruk geven en begonnen allemaal gebaren te maken, natuurlijk konden wij daar niks van verstaan. Toen we doorliepen kwamen we bij de directeur die direct het uitlegte wat de kinderen nou eigenlijk bedoelde. We hebben samen met hem het hele terrein over gelopen wat echt heel groot was. De kinderen slapen daar namelijk ook komen daar al vanaf vier jaar tot dat ze afgestudeerd zijn. We hebben de kleuterklassen gezien, de bouw en metaal klassen en nog veel meer. Wat mij vooral aansprak bij die school was, dat de docenten hier een baan voor de kinderen zoeken als ze zijn afgestudeerd. Zodat hun ook kunnen werken en geld kunnen verdienen ! Toen we afscheid hadden genomen van de kinderen die de hele tijd met ons mee hadden gelopen kregen we nog vif broden mee die ze daar in de bakkerij maken. En beloofde ze ons dat we terug moesten komen voordat we weg gingen zodat ze een cadeautje voor ons konden maken. Verder had ik deze week nog een gps tocht staan en ben ik voor twee dagen naar het weeshuis geweest om daar verschillende activiteiten te doen.

De tweede week was een stuk drukker, ik ben op bezoek geweest bij een kinderkleuterschool en heb daar een middag mee gelopen en met de kinderen geknutseld en spellen gespeeld. Ook hadden we een voetbal toernooi staan voor de kinderen van de baisschool. En ben ik de touwnship in geweest met pastoor Ritch en John. En hebben we gezien hoe de mensen hier leven, we zijn in verschillende huisjes geweest en met mensen gepraat over hun leven. Bij het tweede huis was een jonge in een rolstoel van 19 jaar oud. Hij was neergestoken door zijn vriend, die was namelijk jaloers op zijn vriendinnetje. We hebben samen met de pastoren voor hem gebeden en hem hoop en moedt toegepraat. Hij was ons heel dankbaar en vroeg of we nog een keer langs wouden komen zodat hij ons ten huwelijk kon vragen. Een jonge met heel veel humor, maar doordat hij in een rolstoel zat hebben al zijn vrienden hem in de steek gelaten en heeft hij niemand meer. Ook zijn we nog bij een vrouw geweest die een klein kindje had van zes maanden, en die helemaal niks had. Geen water geen kachel alleen een bed en een keukentje en wat kinderkleertjes. Ze moesten elke dag buiten water halen en haar kindje buiten wassen. Het kindjes was ook nog ziek aan het worden. De pastor heeft ons belooft dat we nog naar een aantal huizen terug mogen voordat we terug naar Nederland gaan. En hopelijk krijg ik nog de tijd om eventueel wat kinderkleertjes te mogen kopen voor die vrouw. Het was zo zielig om die vrouw te zien. Ook hebben we deze week nog een voetbal toernooi gehad. En donderdag was het dan eindelijk het kamp tot vrijdag. We hadden een kamp voor 15 kinderen, en hebben verschillende activiteiten gedaan en een spannend spel in de bergen 's avonds. 'catch the ligt ' De kinderen moesten kruipend door bosjes en gras de berg omhoog, om de lamp te kunnen pakken. Ondertussen was er iemand die rond zat te schijnen met de lamp, en die mocht jou niet zien. Dus zodra het ligt rond begon te schijnen doken alle kinderen de bosjes in of lagen plat op de grond! Echt leuk om te zien! We hebben nog een kampvuur gehad met spekjes en hebben verschillende liederen gezongen, en mama we hebben een tante uit Afrika gezongen! De volgende morgen hebben we nog in meiden en jongens groepen een bijbelstudie gehad met verschillende activiteiten. En toen was het al bijna tijd dat de kinderen werden opgehaald.

Als afsluiting van deze twee weken hadden de leiders een film marathon gepland, alle matrassen in de hal gesleept allemaal eten in geslagen alleen Tamara viel natuurlijk al bij de eerste film in slaap, en heb er voor de rest niks van mee gekregen.

Volgende week staat in het teken van expeditie robbison, en gaan we voor twee nachten en drie dagen de bergen in met helemaal niks. We moeten onze eigen bedden en tenten maken. En door verschillende activiteiten kunnen we eten en materialen winnen. Hopen dat we dit gaan overleven. De mensen die roken mogen ook geen sigaretten mee nemen, die kunnen ze ook winnen met verschillende activiteiten, ben benieuwd hoe die mensen dat gaan volhouden!

Dit was het tot nu toe, nog maar zes weekjes en dan ben ik alweer terug in het nog steeds koude Nederland. Maar zal ik nu nog even heel hard genieten van het mooie weer ( +/- 25 graden ) En van de mooie dingen die hier gebeuren!
Veel Liefss Tamara

Erica

Super,zo te lezen!
Groetjes daar aan allen.

Esther de Jong

Leuk Tamara, om zo te lezen wat je allemaal meemaakt!
Echt een ervaring om nooit meer te vergeten!
Hele fijne week!
gr Esther de Jong

Wiebe

Supermooi om te lezen Tam! Bijzonder wat je daar allemaal meemaakt en ziet.
Veel plezier komende week! Klinkt leuk zo'n weekje je eigen eten te "winnen"

mama

zo zie je maar weer, dat een een muzikale moeder ook voordelen heeft.:)

Dirkje B.

Wat maak je veel mee. Mooi dat je iets voor ze kan betekenen. Geniet ervan. Liefs

Amanda

Lieverd! Leuk om je verhaaltje te lezen, ik begrijp dat jullie het daar super mooi hebben! Ik krijg heimwee naar jullie....!! Straks een expeditie Robinson doen, WAT ENG!:| In de bossen met allemaal rare beesten denk ik?! Maar wel SUPER leuk om een keer mee te maken denk ik! Leer je jezelf zo goed kennen heb ik het idee! Ik ben jaloers op jullie wat jullie allemaal doen daar.. Echt ontwikkelingswerk! Super!

Ek wens julle nog baie plesier in Suid-Africa!

Liefs Amanda