TamaraRoffel.reismee.nl

Swaziland !

Hallo lieve mensen,

Het is alweer een hele lange tijd geleden dat ik jullie op de hoogte heb gebracht van alle dingen die hier gebeuren. Helaas kon dat niet omdat wij de afgelopen twee weken in Swaziland hebben gezeten zonder stroom met daar eigenlijk helemaal niks. Geen stromend water, we moesten 500 meter lopen om bij een putje water te gaan halen. Geen lampen en zaten we ’s avonds gezellig bij kaarslicht we hadden geen normale wc maar een “pitletrie”. Geen douche dus wassen met een klein laagje water in een bakje. Ook moesten we zelf koken en kippen slachten. Wat niet altijd een heel leuk pretje was.

We zijn in totaal zestien dagen weg geweest, waarvan we drie dagen hebben gereden. De heen reis zijn we via St. Lucia gereden, en hebben we daar eindelijk een keer het strand mogen bezoeken en daar mogen surfen wat super gaaf was! Ook hebben we nog een leuk stadje bezocht. We sliepen die nacht in een afrika backpackers motelletje, met allemaal rieten huisjes. Super gezellig de mensen van het motel hadden nog een dans voorbereid die ze ’s avonds aan ons lieten zien, in hun traditionele kleren nou ja meer lapjes ^^. Na een aantal huwelijks aanzoeken zijn we die avond vroeg op bed gegaan, om de volgende morgen rond 5.00 weer te gaan vertrekken op weg naar Swaziland. Eenmaal aangekomen bij de grensovergang van Africa naar Swaziland hadden we een paar kleine problemen bij de duane, niet alle papieren klopten en de bus chauffeur had niet alles goed voor me kaar. Gelukkig naar een uurtje en een aantal omkoop pogingen zijn we door gekomen. En konden we onze reis verder vervolgen naar de plek van bestemming.

We logeerden bij Jethro en Goodniss met hun twee kinderen Leo en Leon. En hun nicht Koshi met haar dochtertje van vier maanden. Ze hadden een oude kippen schuur omgebouwd tot slaapkamer voor de meiden. Het bloed zat nog aan de muren maar gelukkig lagen we droog onder een paar ijzeren platen. De mannen sliepen in het kerkje bij hun op de homestad! ( Dat is een soort weiland waar alle familie bij elkaar woont op een grote plek. )

Het eerste hebben weekend kennis gemaakt met de mensen in de community. En hebben een aantal bezoeken afgelegd bij mensen om te kijken waar we hun bij kunnen gaan helpen. Ook hebben we dat weekend een aantal bezoeken gehad van de plaatselijke politie, die gestuurd was door de jaloerse bewoners. Die hadden gezegd dat wij daar illegaal waren.

We hebben in onze stage weken daar veel mensen mogen helpen, een weduwe met vijf kinderen die geen tijd of iets had, haar hebben we geleerd hoe je moest planten ( Farming Gods way ). Ook hebben we nog meer mensen mogen leren hoe je dat moest doen. We zijn naar scholen geweest om daar over HIV en Aids te praten en een film daarover laten zien. Ook zijn we naar verschillende kerken geweest en daar de Jezus film laten zien. Ook ben ik samen met Rosanne nog een dagje naar Manzini geweest de hoofdstad van Swaziland, om daar de stichting Youth For Christ te bezoeken. We hebben met die mensen gepraat, over wat hun visie was, en wat voor programma’s ze daar uitvoeren. Heel leuk om te zien dat het op verschillende plekken overeenkomt met de stichting in Nederland.

Het was een hele bijzondere ervaring om dit mee te maken in Swaziland, zonder enige luxe dit te overleven. Een hele overwinning! We hebben als groep veel geleerd en ook zelf heb ik veel geleerd over de cultuur en de mensen zelf daar. Ook heb ik het gevoel dat wij en ik zelf echt iets voor die mensen hebben kunnen betekenen!

Op dit moment zitten we al weer in de laatste week van die hele grote avontuur, een aanstaande vrijdag om tien voor twaalf vliegen we al weer naar huis toe. Super snel dat het gegaan is als ik hier op terug kijk! Er zijn zoveel dingen die we hebben kunnen doen hier.

De laatste week staat in het teken van Vrouwen en Mannen. We hebben deze week gescheiden programma’s van elkaar. We gaan met de vrouwen over allerlei vrouwen dingen praten en vrouwen dingen doen. De afgelopen dagen waren al heel intens en gezellig!

Nog maar eventjes en dan kan ik jullie allemaal persoonlijk vertellen hoe het was in Afrika!

Tot over 6 dagen!

Liefs Tamara

de kruuzjes

Tamara, we wensen jullie nog hele fijne dagen met de vrouwen alleen. Lekker maskertjes mee en chocolade fondue?Geniet er maar van even zonder de mannen:):)
Zin om weer naar huis te gaan???
Een hele goede reai al vast en tot ziens in Leek!!!!!groetjes van ons

de hoantjes

fijn dat je zoveel ervaringen hebt opgedaan.
geniet nog even van de laatste dagen
tot zaterdag bij leven en welzijn.
Liefde van ons allemaal

tante baan

wat een ervaring, waar je dankbaar op terug kunt kijken.
Nog een paar dagen genieten en dan ...weer welkom in Leek! Liefs.

mama

vrouwendingen??? Ik ben benieuwd. Misschien kan ik nog wat van je leren. We hopen je zaterdag eindelijk weer eens in de armen te kunnen sluiten. Geniet er nog van. liefs mama

Sarah

Prachtig dat je wat voor de mensen daar betekend! Tot heel gauw lieve Tam! X

Elise

Tof om te lezen wat je allemaal meemaakt en beleeft! En wat een ervaring zeg jullie dagen in Swaziland! Geniet nog van de laatste dagen! en tot snel in NL:) Goede reis terug alvast!

Liefs Elise

Boukje

Leuk om te lezen Tam!
Wat hebben jullie veel meegemaakt! Geniet nog de laatste dagen en tot zaterdag! :) xx